W dniach 17-19 marca 2009 r. w siedzibie Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie odbyła się inauguracyjna I sesja Zimowej Szkoły Leśnej przy IBL, której współorganizatorem były Lasy Państwowe.
Otwarcia pierwszej tego typu szkoły z zakresu leśnictwa w Polsce dokonali: dyrektor IBL prof. dr hab. Tomasz Zawiła-Niedźwiecki oraz dyrektor generalny Lasów Państwowych dr inż. Marian Pigan. Następnie głos zabrał inicjator i autor koncepcji Zimowej Szkoły Leśnej prof. dr hab. Andrzej Klocek. W swoim wystąpieniu przedstawił genezę i przesłanki powołania do życia Szkoły (co nastąpiło w 2007 r.), która kontynuuje tradycje tego typu imprez istniejących w wielu placówkach Europy. Zakończył zaś podziękowaniami skierowanymi do powstałej w 2008 r. Rady Programowej w składzie: mgr inż. Edward Janusz, prof. dr hab. Andrzej Klocek, mgr inż. Ewa Lipka, dr inż. Marian Pigan, prof. dr hab. Kazimierz Rykowski i mgr inż. Adam Wasiak oraz Komitetu Organizacyjnego w osobach: dr Jakub Borkowski, dr Janusz Czerepko i dr hab. Iwona Skrzecz – za ich merytoryczny oraz organizacyjny wkład pracy nad przygotowaniem I sesji ZSL oraz za nadzwyczajną życzliwość przy realizacji kolejno podejmowanych spraw.
Problematyka trzydniowej sesji skoncentrowana była na ważkich zagadnieniach stanu obecnego i przyszłości leśnictwa wielofunkcyjnego. W I Sesji Szkoły wzięło udział ponad 150 osób, głównie leśników – praktyków z jednostek Lasów Państwowych oraz naukowców – przedstawicieli wielu jednostek badawczych związanych z leśnictwem oraz naukami przyrodniczymi.
Obecnością swą oraz interesującymi wystąpieniami inauguracyjną Szkołę zaszczycili wiceminister mgr inż. Janusz Zaleski oraz dyrektor Departamentu Obszarów Natura 2000 w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska – dr Anna Liro. Pierwszy dzień Szkoły poświęcony był identyfikacji, znaczeniu i problemom rozwoju ważniejszych funkcji gospodarki leśnej. Blok referatów o tej tematyce otworzył prof. dr hab. Kazimierz Rykowski z IBL, który określił praktyczne aktualnie zadania wielofunkcyjnej gospodarki leśnej. Przedstawiciel Lasów Państwowych, dyrektor RDLP Warszawa mgr inż. Wojciech Fonder w swym wystąpieniu kompleksowo zaprezentował kierunki i problemy rozwoju funkcji produkcyjnych gospodarki leśnej. Z kolei ochroną przyrody oraz wyzwaniami i uwarunkowaniami funkcjonowania systemu Natura 2000 w ekosystemach leśnych zajęła się w swej prezentacji dr Anna Liro z GDOŚ. W tym dniu również referaty związane z bieżącą problematyką lasów i ich struktury przedstawili pracownicy naukowi Instytutu Badawczego Leśnictwa. Dr Rafał Paluch i dr Jan Łukaszewicz skoncentrowali uwagę w swoim referacie na konsekwencjach dla przyszłej struktury, stabilności i produkcyjności drzewostanów, spowodowanych zaniechaniem aktywności hodowlanej w ekosystemach leśnych. Natomiast dr Piotr Gołos i prof. dr hab. Stanisław Zając przedstawili klasyfikację funkcji lasu, metodyczne podstawy kwalifikacji oraz uwarunkowania ich rozwoju. W ostatnim referacie tego dnia prof. dr hab. Andrzej Klocek zaprezentował referat omawiający dylematy gospodarcze lasu wielofunkcyjnego, poparte licznymi danymi liczbowymi dotyczącymi poszczególnych funkcji lasu w wybranych krajach europejskich.
Drugi dzień Szkoły poświęcono wielofunkcyjnej gospodarce leśnej w polityce leśnej oraz systemom zarządzania Lasami Państwowymi. W tym bloku tematycznym kierunki i problemy polityki leśnej państwa przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, mgr inż. Janusz Zaleski. Dyrektor generalny LP dr inż. Marian Pigan wygłosił wieloaspektowy referat nt. wielofunkcyjnej gospodarki leśnej w strukturze organizacyjnej i systemie zarządzania Lasami Państwowymi. O wielofunkcyjnej gospodarce leśnej w systemie zarządzania jednostkami organizacyjnymi LP mówili ich gospodarze – na poziomie nadleśnictwa przedstawił nadleśniczy Nadleśnictwa Tuszyma mgr inż. Zygmunt Jurasz, na poziomie funkcjonowania regionalnej dyrekcji LP – dyrektor RDLP w Katowicach dr inż. Kazimierz Szabla. Zgodnie z założeniami Rady Programowej Szkoły każdy blok tematyczny miał łączyć doświadczenia praktyków i przedstawicieli świata nauki. Stąd też drugi dzień sesji zamknęły prezentacje prof. dr. hab. Eugeniusza Bernadzkiego i prof. dr. hab. Piotra Paschalisa-Jakubowicza. Profesorowie ci odnieśli się do modelu wielofunkcyjnego leśnictwa w aspekcie dwóch dyscyplin badań leśnych – hodowli i użytkowania lasu.
W trzecim dniu Szkoły problematykę tradycyjnej ochrony lasu w konfrontacji z leśnictwem wielofunkcyjnym w procesach poznawczych przedstawił prof. dr hab. Andrzej Szujecki. Kolejne referaty wygłosili profesorowie SGGW – o urządzeniowych uwarunkowaniach zrównoważonego rozwoju leśnictwa mówił prof. dr hab. Edward Stępień, prezentację na temat wielofunkcyjnego lasu w badaniach ekonomiki leśnictwa przedstawił prof. dr hab. Lech Płotkowski. Problem znaczenia oraz kierunków i problemów rozwoju funkcji ochronnych gospodarki leśnej przedstawił w swym wystąpieniu prof. dr hab. Andrzej Grzywacz. Po każdym bloku tematycznym i referatach miała miejsce ożywiona i wielowątkowa dyskusja. Podsumowanie oraz roboczą wersję wniosków wynikających z całości obrad przedstawił na zakończenie gospodarz sesji – prof. dr hab. Tomasz Zawiła-Niedźwiecki. Zaprezentowane podczas I sesji Zimowej Szkoły Leśnej referaty wkrótce zostaną zamieszczone na stronie internetowej Instytutu.
Podobno najtrudniejszy jest pierwszy krok… zwłaszcza w szkole, a ten w ocenie uczestników wypadł imponująco dla IBL.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.