Wyzwania współczesnej komunikacji naukowej

20 listopada 2015 r. w siedzibie Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie Starym odbyło się spotkanie z dr. Emanuelem Kulczyckim nt. „Wyzwania współczesnej komunikacji naukowej”.

Najnowsze zasady awansów naukowych i oceny dorobku naukowców w dużej mierze opierają się na wskaźnikach bibliometrycznych. Cytowania, Impact Factor czy indeks Hirscha – te terminy na stałe weszły do słownika polskiego naukowca. Okazuje się jednak, że wymagania stawiane w procedurach awansowych nie są wcale takie oczywiste, a kandydat do awansu musi uporać się z wieloma problemami np. z jakiej bazy można skorzystać i kto jest uprawniony do obliczania cytowań.

zdjęcie

Dr hab. Janusz Czerepko, dyrektor IBL, prof. dr hab. Jacek Hilszczański, zastępca dyrektora IBL ds. naukowo-badawczych, mgr inż. Joanna Szewczykiewicz, kierownik Działu Informacji Naukowej i Promocji i dr Emanuel Kulczycki

Otwierając spotkanie dr hab. Janusz Czerepko, dyrektor Instytutu Badawczego Leśnictwa, podkreślił potrzebę organizowania tego typu seminariów i warsztatów dla naukowców publikujących lub przygotowujących publikacje naukowe. Przedstawił również sylwetkę i dorobek prowadzącego seminarium.

Dr Emanuel Kulczycki

Dr Emanuel Kulczycki

Pan dr Emanuel Kulczycki prowadził kilkadziesiąt warsztatów, wykładów i szkoleń z komunikacji naukowej między innymi dla: Biblioteki Uniwersyteckiej UAM, Biblioteki Uniwersyteckiej UMK, Instytutu Slawistyki PAN, Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Politechniki Poznańskiej, Collegium Civitas, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Centrum Promocji Informatyki, Stowarzyszenia Laureatów Diamentowego Grantu, Politechniki Śląskiej, Instytutu Lotnictwa i wielu innych instytucji akademickich. Jest Przewodniczącym V kadencji Rady Młodych Naukowców przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowej Rady Bibliotecznej przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Komitetu Nauk Filozoficznych PAN oraz Zespołu specjalistycznego do oceny czasopism naukowych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Od wielu lat współpracuje z wydawnictwami i redakcjami czasopism naukowych. Wykonał wiele projektów graficznych, złożył kilkadziesiąt książek, przeprowadzał audyty i pisał strategie rozwoju. Redagował czasopisma naukowe, był redaktorem merytorycznym kwartalnika „Akademickie B+R” wydawanego przez Politechnikę Poznańską oraz redaktorem wortalu naukowego „Nauka i Postęp”. Prowadzi blog Warsztat badacza.

Podczas seminarium dr Emanuel Kulczycki omówił prawne aspekty bibliometrycznej oceny dorobku naukowców oraz sposoby jak rozwiązywać najważniejsze problemy pojawiające się w trakcie wyliczania najważniejszych wskaźników.

Seminarium zostało podzielone na trzy bloki tematyczne:

  • Jak założyć i redagować czasopismo naukowe – z perspektywy pracowników naukowych, nie tylko wydawcy,
  • Pisanie artykułów naukowych – ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji listu polecającego do redakcji, prowadzenia rewizji, reakcji na odrzucenie i poprawki, pisanie abstraktu oraz jego pozycjonowaniem,
  • Bibliometryczna ocena dorobku naukowego – ocena naukowców, jak i instytucji naukowych.

Naukę ocenia się w różnych aspektach, które dotyczą m.in. oceny artykułów przyjmowanych do czasopism, awansów naukowych, projektów grantowych, ale przede wszystkim w aspekcie finansowania jednostek naukowych. Naukowcy prowadzący badania i uzyskujący bardzo interesujące wyniki powinni dążyć do uzyskania jak najlepszej oceny. O awansie w świecie naukowym coraz częściej decydują punkty, liczba artykułów w czasopismach z listy filadelfijskiej lub liczba cytowań – podkreślał dr Emanuel Kulczycki.

Uczestnicy seminarium naukowego

Uczestnicy seminarium naukowego

Uczestnicy seminarium mogli się dowiedzieć, że „tworzenie dobrej nauki” oraz pisanie bardzo dobrych publikacji nie wystarczą. Bo gdy uświadomimy sobie, że liczbę aktywnych naukowców szacuje się na blisko 100 mln, wówczas stanie się jasne, że kolejnym krokiem w pracy naukowej musi być promocja efektów. To, w jaki sposób naukowiec opowiada o swoich badaniach, jak prezentuje sposoby osiągania rezultatów, decyduje o tym, czy jego badania spotkają się z zainteresowaniem oraz czy przekona innych do sfinansowania kolejnych projektów. Uczestnicy seminarium mogli zdobyć wiedzę z zakresu „strategii” publikacji, nauczyć się lepiej zarządzać swoimi publikacjami oraz poznać mechanizmy, jakie stoją za publikowaniem. Dowiedzieli się także, jak budować ścieżkę własnej kariery naukowej.

Odwołując się do własnych doświadczeń, związanych z publikowaniem na łamach czasopism zagranicznych, omówił etapy kontaktu autora publikacji z redakcją, zasugerował jak należy reagować na odrzucenie tekstu oraz w jaki sposób odpowiadać na recenzję. W seminarium uczestniczyło ok. 40 osób: pracownicy naukowi, redaktorzy i dokumentaliści. Uczestnicy konferencji poszerzyli swoją wiedzę na temat poprawnego pisania i redagowania publikacji naukowych, zgodnie z zasadami obowiązującymi w renomowanych czasopismach.

Oprac. Artur Sawicki

Informacja Naukowa i Promocja

Fot.: L. Kruczek, A. Sawicki

Translate »