Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Izba Edukacji Leśnej
Kontakt
Edukator: mgr inż. Artur Sawicki
Telefon | +48 724 422 322 |
---|---|
edukacja@ibles.waw.pl | |
Adres | ul. Braci Leśnej nr 3 Sękocin Stary 05-090 Raszyn |
Informacje ogólne
Izba Edukacji Leśnej Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie Starym prowadzi działalność edukacyjną, której celem jest:
|
Informacje zakładowe
Szanowni Państwo,
Instytut Badawczy Leśnictwa ponownie zaprasza na „Szlak Leśnych Gigantów”. Spacer z przewodnikiem po Szlaku możliwy jest od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-14:00, po wcześniejszym umówieniu się z edukatorem. Termin wizyty należy ustalić telefonicznie lub drogą mailową: edukacja@ibles.waw.pl
Informacji udziela:
Edukator – mgr inż. Artur Sawicki
Materiały informacyjne
Wydarzenia i realizowane projekty
W ramach projektu współfinansowanego przez NFOŚiGW, realizowanego w latach 2018-2022, dokonano doposażenia pomieszczeń edukacyjnych.
Zostały zaprojektowane, wykonane i zamontowane w salach edukacyjnych i pomieszczeniu technicznym: meble m.in. składane mobilne stoły-biurka z szafkami podbiurkowymi dla 30 osób, stoły dla edukatora, szafki na pomoce dydaktyczne, wieszaki na ubrania i szafki na buty oraz projektor wraz z akcesoriami.
Zakupiono artykuły dezynfekujące, w tym: lampy UV, które zapewniają bezpieczne korzystanie z obiektów edukacyjnych i sprzętu.
Opracowanie i zdjęcia: Grażyna Głuch
„Pogromcy leśnych mitów” oraz „Leśna przygoda VR. Wirtualny las – przygoda prawdziwa”
W ramach projektu wykonano liczne działania związane z utrzymaniem wirtualnej ścieżki edukacyjnej „Pogromcy leśnych mitów” oraz powstaniem nowego projektu związanego z rzeczywistością wirtualną, pt. „Leśna przygoda VR. Wirtualny las – przygoda prawdziwa”.
Po podpisaniu umowy z firmą na udzielenie licencji na użytkowanie platformy i aplikacji beFOGG dla cieszącej się dużym powodzeniem terenowej ścieżki edukacyjnej „Pogromcy leśnych mitów” został przedłużony okres trwania licencji do końca marca 2024 roku.
Co roku sprawdzane jest jej działanie i wymieniane są w miarę potrzeb montowane na drzewach nadajniki-beacony do 8 stacji ścieżki.
Link: https://www2.ibles.pl/web/guest/zajecia-terenowe;jsessionid=sMkH3MmHFkSsJc7dgmhdgdqb
Zakup sprzętu fotograficznego oraz skanera laserowego z oprogramowaniem i akcesoriami umożliwił zgromadzenie bazy zdjęć i skanów terenu niezbędnych do zrealizowania projektu związanego z rzeczywistością wirtualną. Projektu innowacyjnego z wykorzystaniem nowoczesnej technologii i interaktywnej formy edukacji.
W drodze przeprowadzonego w 2019 roku przetargu została wyłoniona firma, która rozpoczęła realizację oprogramowania i prac graficznych do 5 wirtualnych modeli lasów.
Do obsługi projektu zakupiono 3 zestawy do rzeczywistości wirtualnej (okulary VR, w tym 2 zestawy bezprzewodowe) wraz z 3 stacjami graficznymi do ich obsługi (komputer stacjonarny z monitorem i dwa laptopy). Umożliwią one pracę w małych grupach (po kilkunastu uczestników zajęć), w 2-3 salach edukacyjnych lub wyjazdowo, w innych ośrodkach edukacyjnych.
Po ocenie i akceptacji storyboard’ów, modeli drzewostanów z rzeźbą terenu, poszczególnych modeli roślin, zwierząt, budowli drewnianych i innych elementów, licznych iteracjach, przetestowaniu aplikacji odebrano w 2020 roku zrealizowane w dwóch etapach modele VR: „Karkonosze – las świerkowy”, „W lesie jak w domu – las bukowy” oraz „Bory Tucholskie – bór sosnowy”, „Dąbrowa Krotoszyńska – las dębowy”, „Puszcza Białowieska – las grądowy”. Na efekt końcowy składa się około 120 pojedynczych modeli, 30 interaktywnych zadań, w tym 3 gry rywalizacyjne oraz podkład muzyczny i dźwiękowy. Łącznie w aplikacji utworzono animacje 9 gatunków ssaków, 2 gatunków płazów i gadów, 3 gatunki ptaków, 6 gatunków owadów i opracowano modele 6 gatunków grzybów, ok. 10 gatunków drzew, 6 gatunków krzewów i krzewinek, 18 gatunków roślin runa oraz wprowadzono takie elementy jak narzędzia i maszyny, sadzonki, nasiona, szyszki czy ślady zwierząt.
Całość projektu opiera się na wykonaniu 30 interaktywnych zadań takich jak np. obserwacja zwierząt przez lornetkę, wabienie, fotografowanie, liczenie, mierzenie itp. Istnieje również możliwość wczucia się w postacie zwierzęce, poprzez wirtualne zmniejszenie się do ich rozmiarów i oglądanie świata z ich perspektywy (m. in. mrówki, kornika, jelonka rogacza, ryjówki czy żaby). Dopełnieniem tego projektu są trzy gry rywalizacyjne wykonywane na czas: przybijanie plakietek na stosie drewna, zbieranie borówek i segregacja śmieci. Przygotowano również spot reklamowy oraz filmy i materiały instruktarzowo-edukacyjne do każdego z modeli. Wymienne nakładki na gogle VR, zwiększą bezpieczne korzystanie ze sprzętu podczas zajęć.
Link do spotu reklamowego, promującego projekt „Leśna przygoda VR. Wirtualny las – przygoda prawdziwa”.
https://www.dropbox.com/s/0ym0xv0anu8653s/IBL.mp4?dl=0.
Uczestniczono również w przygotowaniu artykułów informacyjnych, promujących ten wirtualny projekt, m.in. dla: NFOŚIGW, Lasu Polskiego oraz firmy Giant Lazer wykonującej oprogramowanie i prace graficzne.
https://giantlazer.com/pl/project/edukacyjna-wycieczka-do-lasu-w-wirtualnej-rzeczywistosci/
|
Zapraszamy wkrótce na edukacyjną wycieczkę do lasu w wirtualnej rzeczywistości.
Opracowanie: Grażyna Głuch
Zdjęcia: Grażyna Głuch, Ewa Siedlarczyk, Mateusz Tokarski, z archiwum Giant Lazer
W ramach projektu realizowanego w latach 2018-2022, podjęto liczne działania związane zarówno z utrzymaniem istniejących ścieżek, jak i ich rozbudową oraz z realizacją nowych ścieżek edukacyjnych oraz zagospodarowaniem technicznym terenu.
Przeprowadzona ocena stanu urządzeń na istniejących ścieżkach edukacyjnych „Na sosnowym szlaku” i „Ruch w świecie zwierząt” zaowocowała podjęciem niezbędnych działań do przeprowadzenia konserwacji elementów, urządzeń i budowli drewnianych. Dokonano montażu konstrukcji drewnianych w kotwach metalowych a po zakupie następnych materiałów rozpoczęto prace konserwacyjne. Prace te umożliwią prowadzenie zajęć i spotkań edukacyjnych w terenie przez następnych kilka lat, na ścieżkach cieszących się dużym powodzeniem ze względu na ich interaktywny charakter oraz czynnik rekreacyjno-ruchowy.
W ramach działań projektowych przygotowano dokumentację wraz z wizualizacją niezbędną do wykonania nowej ścieżki, którą zatytułowano „Szlak leśnych gigantów”, wyposażonej w 46 modeli: ssaków w skali 1:1, ptaków w skali 4:1, owadów i grzybów w skali makro XXL, wykonanych z żywicy epoksydowej i włókna szklanego. Odbył się już odbiór 5 części projektu ścieżki: „Grzyby – odmieńcy”– łącznie 5 modeli, „Ptaki – dzięcioły” – 4 modele, „Owady, pajęczaki, mięczak i kłoda bartna” – łącznie 16 modeli, „Ssaki” – 8 modeli oraz pozostałe 13 modeli to „Grzyby-sobowtóry”.
Uzupełnieniem wyposażenia ścieżki z giga modelami są tabliczki z przygotowanymi tekstami z opisem gatunków, zdjęciami i zadaniami do wykonania przez użytkowników ścieżki. Tabliczki są zainstalowane w drewnianych stelażach i posadowione w metalowych kotwach. Przy modelach kozła i kozy sarny posadowiony został paśnik.
Dopełnieniem technicznego wyposażenia ścieżek edukacyjnych jest zagospodarowanie terenu wokół wiaty edukacyjnej. Na drewnianych palisadach znajdują się tablice do rysowania kredą i flamastrami, ścianka do robienia zdjęć oraz wielkoformatowe plansze edukacyjne. W drewnianych pergolach oraz wzdłuż paneli wystawienniczych ustawione zostały ławki.
Natomiast nowe miejsce na ognisko wzbogaciło się o nowy grill, czterosegmentowy kosz do segregacji odpadów i schowek na drewno do ogniska. Zainstalowane w terenie zostały obiekty małej architektury, w tym: konstrukcja drewnianego siedziska „Pająka”, urządzenia rekreacyjne i domek do obserwacji z podestem.
Opracowanie: Grażyna Głuch
Zdjęcia: Wioletta Buczek-Warszawa, Grażyna Głuch, Krzysztof Kuchnio, Tomasz Wagner, Sebastian Warszawa